Drepturile și obligațiile pacientului
DREPTURILE PACIENTULUI
EXTRAS DIN LEGEA NR. 46/2003, CU MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE ULTERIOARE
În sensul legii nr. 46/2003:
a) prin pacient se înțelege persoana sănătoasă sau bolnavă care utilizează serviciile de sănătate;
b) prin discriminare se înțelege distincția care se face între persoane aflate în situații similare pe baza rasei, sexului, vârstei, apartenenței etnice, originii naționale sau sociale, religiei, opțiunilor politice sau antipatiei personale;
c) prin îngrijiri de sănătate se înțelege serviciile medicale, serviciile comunitare si serviciile conexe actului medical;
c1) prin medicina personalizată se înțelege îngrijirile de sănătate acordate pe baza unui model medical care folosește caracterizarea fenotipurilor și genotipurilor persoanelor, care constau în oferirea de servicii medicale preventive, de diagnostic, curative, de reabilitare, respectiv îngrijiri terminale specifice fiecărui pacient;
d) prin intervenție medicală se înțelege orice examinare, tratament sau alt act medical în scop de diagnostic preventiv, terapeutic ori de reabilitare;
e) prin reprezentant legal se înțelege soțul/soția, copiii, părinții sau celelalte rude până la gradul al IV-lea ale pacientului, tutorele, precum și orice persoană cu vârsta de minimum 18 ani împliniți pe care pacientul o desemnează în acest scop prin declarație încheiată în forma autentică, care se înregistrează în Registrul național notarial de evidență a procurilor și revocărilor acestora și care va cuprinde drepturile prevăzute de lege ce pot fi exercitate de reprezentant.”
Dreptul pacientului la informația medicală
1. Pacienții au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare și materiale.
2. Pacienții asigurați prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate au dreptul la investigații gratuite de screening la justa solicitare proprie din momentul încadrării în grupul de risc sau pe baza unei trimiteri de la medicul specialist.
3. Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare.
4. Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum și la modul de a le utiliza.
5. Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identității și statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
6. Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor și obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
7. Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic.
8. Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat în cazul în care informațiile prezentate de către medic i-ar cauza suferința.
9. Informațiile se aduc la cunoștință pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaște limba româna, informațiile i se
aduc la cunoștință în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaște sau, după caz, se va cauta o altă formă de comunicare. Dacă pacientul nu este cetățean român, informațiile i se aduc la cunoștință într-o limbă de circulație internațională sau, după caz, se va caută o altă formă de comunicare.”
10. Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat și de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
11. Rudele și prietenii pacientului pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnostic și tratament, cu acordul pacientului.
12. Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală.
13. Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, conform prevederilor legale în vigoare, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării și, la cerere, o copie a înregistrărilor investigațiilor de înaltă performanță, o singură dată.
Consimțământul pacientului privind intervenția medicală
14. Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenție medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecințele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
15. Când pacientul nu își poate exprima voința, dar este necesară o intervenție medicală de urgență, personalul medical are dreptul să deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinței acestuia.
16. În cazul în care pacientul necesită o intervenție medicală de urgență, consimțământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
17. Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
18. Consimțământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învățământul medical clinic și la cercetarea științifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare științifică persoanele care nu sunt capabile să își exprime voința, cu excepția obținerii consimțământului de la reprezentantul legal și dacă cercetarea este făcută și în interesul pacientului.
19. Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimțământul său, cu excepția cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului și evitării suspectării unei culpe medicale.
Dreptul la confidențialitatea informațiilor și viața privată a pacientului
20. Toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia.
21. Informațiile cu caracter confidențial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
22. În cazul în care informațiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditați, implicați în tratamentul pacientului, acordarea consimțământului nu mai este obligatorie.
23. Pacientul are acces la datele medicale personale.
a) Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexă la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație.
b) În situația în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-și exprima consimțământul cu privire la informațiile prevăzute la pc. 20 și a intervenit decesul acestuia, prin excepție de la prevederile pc. 21, aceste informații pot fi accesate pe baza certificatului de calitate de moștenitor.”
24. Orice amestec în viața privată, familială a pacientului este interzis, cu excepția cazurilor în care această imixtiune influențează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate și numai cu consimțământul pacientului. Sunt considerate excepții cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.
Drepturile pacientului la tratament și îngrijiri medicale
25. Pacientul internat are dreptul și la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afara spitalului.
26. Personalul medical sau nemedical din unitățile sanitare nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul unității respective. Pacientul poate face donații unității sanitare unde a fost îngrijit, cu respectarea dispozițiilor legale în materie.
27. Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare. Continuitatea îngrijirilor se asigură prin colaborarea și parteneriatul dintre diferitele unități medicale publice și nepublice, spitalicești și ambulatorii, de specialitate sau de medicină generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. După externare pacienții au dreptul la serviciile comunitare disponibile.
28. Niciunui pacient nu i se va refuza dreptul la îngrijiri medicale din cauza neînregistrării nașterii sale în actele de stare civilă.”
29. (1) Pacientul are dreptul la medicină personalizată, pe baza recomandării medicale.
(2) În vederea asigurării respectării dreptului prevăzut la alin. (1), medicul specialist are obligația de a pune la dispoziția pacientului informații fiabile, pertinente și ușor de înțeles referitoare la opțiunile privind intervențiile medicale propuse, inclusiv beneficiile
preconizate și riscurile acestora.
(3) Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru fiecare intervenție medicală specifică medicinei personalizate.
(4) Colectarea, partajarea, gestionarea și standardizarea datelor necesare pentru dezvoltarea și aplicarea medicinei personalizate se realizează în conformitate cu legislația privind protecția datelor.
PE PERIOADA SPITALIZĂRII, PACIENTUL SE OBLIGĂ SĂ RESPECTE URMĂTOARELE NORME DE CONDUITĂ ȘI REGULI INTERNE:
1. Se recomandă prezentarea în vederea internării cu un număr redus de bagaje (troler, sacoșă de voiaj etc.), care să
conțină un minim de articole: lenjerie intimă, pijamale, prosoape, tricouri, trening, papuci, materiale de igienă, cană, tacâm, farfurie;
2. Pe parcursul internării în spital, veți purta și vă veți deplasa în incinta spitalului numai în ținuta obligatorie
(pijamale, papuci, halat, trening);
3. Obiectele de valoare (bani, bijuterii și alte bunuri personale) le puteți preda la casieria unității dotată cu seif de
valori, pe baza unui proces verbal de predare-primire. Spitalul nu își asumă responsabilitatea pentru obiectele pe care le dețineți și pe care nu le-ați depus la seiful de valori.
4. La intrarea în: spital, hol, secție, cabinet medical/ sală de tratament din secție, sălile de tratament din LRMFB,
sala de mese, veți proceda la dezinfecția mâinilor folosind dezinfectantul existent pentru prevenirea infecțiilor asociate asistenței medicale;
5. În sezonul gripal, în situațiile de risc epidemiologic, este obligatorie purtarea măștilor de protecție în interiorul
spitalului (holuri secție, saloane în timpul vizitei medicului și a asistenților medicali, cabinetele de tratamente/baza de tratament), masca fiind asigurată de către spital;
6. Veți respecta igiena respiratorie și eticheta de tuse (tehnica de tuse și strănut cu utilizarea de batiste de nas de
unică folosință, cu poziționarea la minimum 1 metru față de celelalte persoane, urmată de igiena mâinilor);
7. Veți respecta regulile de igienă personală: spălarea frecventă pe mâini cu apă și săpun la intrarea și ieșirea din
salon, după folosirea grupului sanitar, înainte și după servirea mesei sau după diverse activități, efectuarea igienei generale și schimbarea lenjeriei corporale zilnic sau ori de câte ori este nevoie;
8. În timpul efectuării igienei personale (duș) veți acorda atenție sporită pentru a evita riscul de alunecare pe
pavimentul umed;
9. În cazul în care dețineți anumite accesorii pentru sprijin și mobilitate (baston, cârjă, cadru) pentru deplasarea în
interiorul spitalului prevenind astfel riscul de alunecare și cădere, veți utiliza lifturile existente, evitând pe cât posibil scările;
10. Este interzisă staționarea nejustificată pe holuri sau în sălile de tratamente;
11. Nu se admit vizite între saloane;
12. Plimbarea dumneavoastră se admite doar în curtea/parcul spitalului;
13. Nu se admite părăsirea spitalului (în situații excepționale justificate se poate acorda bilet de învoire pentru o
perioadă de maxim 48 h, numai cu avizul șefului de secție);
14. Păstrați curățenia atât în interiorul cât și în exteriorul spitalului.
15. Respectați regula privind colectarea selectivă a deșeurilor menajere;
16. Respectați perioadele de odihnă ale celorlalți pacienți internați în spital, nu veți produce zgomote de orice
natură (ex: sonorul echipamentului audio-video sau aparatelor de comunicații) și nu veți iniția acțiuni care pot produce disconfort pacienților internați și celorlalte persoane din jur;
17. Veți avea un comportament adecvat și un limbaj politicos, veți respecta personalul medical și administrativ al
spitalului precum și pe ceilalți pacienți internați;
18. Veți respecta cu strictețe indicațiilor terapeutice, dar și tratamentul stabilit de medicul curant pe toată durata
spitalizării;
19. Vă veți asuma întreaga responsabilitate pentru consecințele care decurg în situația refuzului de a urma
tratamentul, instrucțiunile și recomandările personalului medical;
20. Veți informa personalul medical, întocmai și la timp cu privire la orice manifestare sau reacție la tratamentului
administrat;
21. În caz de urgență (modificări ale stării de sănătate, diferite situații apărute), se va acționa sistemul de alertare
existent atât în salon cât și în grupul sanitar, în vederea acordării îngrijirilor necesare;
22. Veți respecta cu strictețe orele de tratament stabilite și timpii necesari pentru efectuarea procedurilor în baza de
tratament, programul de masă și regimul alimentar indicat;
23. Este obligatorie prezența în saloane astfel:
• între orele 06:30 – 07:00 pentru termometrizare, măsurarea TA, AV, evaluarea dumneavoastră de către asistentele medicale;
• între orele 10:00 – 10:30 pentru vizita medicului, care se face o singură dată /zi și la nevoie;
24. Între orele 10:00 – 11:00 și 16:00 – 17:00 vă veți prezenta la sala de tratament/cabinet în vederea efectuării
tratamentului injectabil;
25. Nu sunt permise copierea/fotografierea documentelor medicale, precum și fotografierea/filmarea altor pacienți, a
personalului medical și administrativ din spital, a saloanelor, cabinetelor, sau a oricăror încăperi/dependințe din cadrul Spitalului conform regulamentului general privind protecția datelor (Legea nr. 190 din 18 iulie 2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European);
26. În incinta spitalului este strict interzisă introducerea cu băuturi alcoolice, substanțe stupefiante, halucinogene,
etc, precum și consumul acestora;
27. Se interzice cu desăvârșire fumatul în incinta unității pe toată perioada spitalizării;
28. Se interzice folosirea obiectelor/substanțelor inflamabile care pot provoca incendii (ex: sisteme de încălzire) sau
orice alte obiecte care pot afecta siguranța pacienților, a personalului medical și administrativ;
29. Să protejați pe toată durata internării și să predați în bune condiții dotările spitalului (mobilierul, aparatele
electronice, echipamentul de spital sau orice alte bunuri primite); să nu sustrageți aceste bunuri;
30. Să achitați coplata în cuantum de 10 lei, cu excepția persoanelor scutite, conform reglementărilor legale în
vigoare;
31. Este strict interzis accesul cu animale, păsări în incinta spitalului pe toată durata internării;
32. Accesul vizitatorilor/aparținătorilor în incinta spitalului se realizează conform programului afișat.
NERESPECTAREA ACESTOR REGULI DE CĂTRE PACIENȚI,
CONDUCE LA EXTERNAREA DISCIPLINARĂ.
CONDUCE LA EXTERNAREA DISCIPLINARĂ.